تبلیغات
تیم ترویج زبانشناسی - مطالب آذر 1394

پست های پرمخاطب

دوشنبه 30 آذر 1394 13:56
طبقه بندی:عمومی، 

شماری از مطالب وبلاگ که با استقبال مخاطبان مواجه شده اند را در قالب یک موضوع مستقل تحت عنوان " پستهای پرمخاطب " طبقه بندی کردم. به این ترتیب امکان مراجعه مجدد شما دوستان عزیز به این پستها و پیگیری کامنتها راحتتر خواهد شد.

بیشتر این مطالب از مطالب مورد استفاده داوطلبان آزمونها هستند. اگر تعداد کامنتهای یک مطلب به عدد 15 برسد، آنها را در این قسمت قرار میدهم.

برای دسترسی راحتتر شما دوستان بنر این موضوع را در قسمت سمت چپ وبلاگ قرار داده ام.

اگر نظر انتقاد و یا پیشنهادی برای بهتر شدن ظاهر، رنگ، فرم و محتوای وبلاگ دارید و یا در حین کار با هر قسمتی از وبلاگ مشکلی دارید از طریق فرم تماس اطلاع دهید.


روی عبارت زیر کلیک کنید


هر ساله در آزمون ارشد، و جدیدا در دکترای، گروه آزمایشی زبانشناسی، شاهد تغییراتی در سرفصلها هستیم. توصیه همیشگی مدرسین کنکور به داوطلبان این  است که تمرکز خود را بر مطالعه مواردی بگذارند که در دفترچه آزمونها قید شده و  اگر زمان بیشتری داشتند نیم نگاهی به محتوای آزمونهای سالهای قبل نیز داشته باشند، چون ممکن است طراحان سوال برحسب عادت و یا در قالب دروس جدید سوالاتی را از سرفصلهای قدیمی طرح کنند. به عنوان مثال ظاهرا امسال در آزمون دکترا از درس مکاتب تست طرح نخواهد شد، ولی با توجه به محتوا و ذات این رشته بعید نیست که سوالات این درس در دروس معنی شناسی و یا نحو طرح شوند.

در مقطع ارشد سوالی که هر ساله مطرح میشود در مورد گرایش رایانشی است. بالاخره مشخص نیست متولی سنجش پذیرش این رشته زبانشناسان هستند و یا مهندسین رایانه و یا متخصصین علوم ریاضی. هر سال شایعاتی در این خصوص شنیده میشود که باعث استرس و هدر رفتن زمان داوطلبان میگردد. جا دارد یک بار برای همیشه تکلیف سنجش پذیرش این گرایش تعیین شود تا علاقمندان با خیال راحت بتوانند خود را آماده کنند.

گرایش دیگر در ارشد گرایش اصطلاح شناسی و واژه گزینی است که شخصا در این وبلاگ به مواردی برخورده ام که قویا علاقه به تحصیل در آن دارند ولی متاسفانه به سبب نو بودن این گرایش نمیتوانم اطلاعی در خصوص آزمون آن به ایشان بدهم. از داوطلبان سالهای قبل و اساتیدی که اطلاع دارند خواهش دارم این دسته از دوستان را در همین پست راهنمایی کنند.

تغییر دیگر در ارشد زبانشناسی، اضافه شدن گرایش آموزش زبان فارسی، علاوه بر آموزش زبان فارسی به خارجیان یا به قول دفترچه آزمون، غیرفارسی زبانان، در این گروه آزمایشی است. البته ضرایب آن با آزفا یکی است و این دو گرایش باید علاوه بر سه درس اصلی به سوالات تاریخ زبان فارسی نیز پاسخ بدهند. در خصوص تاریخ زبان فارسی بنده در این مورد اطلاعی ندارم. بسیار شایسته و موجب امتنان است اگر اساتید در اینجا در مورد این درس برای داوطلبان این گرایشها رهنمود بدهند.

در مورد گرایش زبانشناسی همگانی، بنده شخصا لیست منابعی تهیه کرده ام که به تازگی نیز به روز شده است و کماکان سعی میکنم پاسخگوی سوالات دوستان دواطلب ارشد باشم. برخلاف گرایشهای دیگر در مورد منابع این گرایش به سبب اینکه چندین سال است برگزار میشود، تقریبا ابهامی وجود ندارد و منابع معرفی شده به گواه تجربه مدرسین کنکور، تضمین شده اند.


بدون شک رونق رشته های آموزش زبان به رونق زبانشناسی در کشور کمک خواهد کرد. دانشگاههای کشور در رشته های آموزش زبان در مقطع کاردانی و کارشناسی تنها در زمینه آموزش یک زبان، انگلیسی، فعال هستند. برای سایر زبانها تنها رشته های مترجمی و ادبیات در این مقاطع وجود دارد.

در دوره کارشناسی ارشد سراسری، امکان ادامه تحصیل در  7 رشته آموزش زبانهای فارسی (بعنوان زبان خارجی به خارجیان)،  ژاپنی،  عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی و  آلمانی فراهم است. در مقطع ارشد دانشگاه آزاد، رشته آموزش همه این زبانها جز ژاپنی و عربی وجود دارد.

در مقطع دکترا تنها در چهار زبان انگلیسی، آلمانی، روسی و فرانسوی، گرایش آموزش زبان تعریف شده است. در دانشگاه آزاد به جز آلمانی، سه زبان دیگر در مقطع دکترا پذیرش دارند.

با توجه به اهمیت زبانهای دیگر برای کشور نظیر عربی، ترکی استانبولی و اسپانیایی و ... ، تقاضای رو به رشد در صنعت آموزش زبان و علاقه و نیاز مردم به فراگیری این زبانها و احتمالا زبانهای دیگر و همچنین گرایش مدرسین این زبانها به داشتن تحصیلات دانشگاهی و کسب علم روز، به نظر میرسد در سالهای آینده رشته های آموزش، به خصوص در مقطع لیسانس و دکترا، تنوع زبانی بیشتری به خود ببینند.


علاوه بر گسترش زبانشناسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مقطع لیسانس نیز شاهد رشد این رشته هستیم. در آزمون سراسری سال جاری در مقطع کارشناسی، 110 ظرفیت پذیرش دانشجو به رشته زبانشناسی اختصاص داشته است. سال گذشته این تعداد 95 نفر بوده است. ظرفیتهای سال 94 را در اینجا میبینید :

دانشگاه اصفهان 20
دانشگاه جهرم 30
دانشگاه رفسنجان 60  


خبری خوب برای آنها که از ثبت نام آزمون ارشد جا مانده اند و یا هنوز تصمیمی در خصوص شرکت در آن نگرفته اند :

سازمان سنجش اعلام کرد به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبانی كه در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون نگردیده‌اند، ترتیبی اتخاذ گردیده كه در بازه زمانی (94/12/3 لغایت 94/12/5)، این دسته از متقاضیان نیز بتوانند نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

منبع خبر


بدین وسیله به اطلاع كلیه متقاضیان ثبت‌نام و شركت در آزمون ورودی دوره دكتری (نیمه‌متمركز Ph.D) سال 1395  می‌رساند كه ثبت‌نام برای شركت در آزمون مذكور منحصراً بصورت اینترنتی از روز یكشنبه مورخ 94/10/06 آغاز و در روز سه‌شنبه مورخ 94/10/15 پایان می‌پذیرد. لذا كلیه متقاضیان، ضرورت دارد كه در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارك و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش‌ آموزش كشور به نشانی:  www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و شركت در آزمون مذكور اقدام نمایند. با توجه به اینكه پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله كارت‌های عضو شبكه بانكی شتاب كه پرداخت الكترونیكی آن‌ها فعال می‌باشد، با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 500.000 (پانصدهزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام اقدام نمایند.

لازم به توضیح است آزمون مذكور در روز جمعه مورخ 94/12/14 برگزار خواهد شد.
 
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور


در این انیمیشن، تمامی واجهای گونه امریکایی انگلیسی را به صورت تصویری از برش مجرای گفتاری میبینید. به حرکات اندامهای گفتار توجه کنید. همچنین دسته بندیهای واجها را براساس شیوه و جایگاه تولید نیز میبینید و با اصطلاحات آنها آشنا میشوید.

با سپاس از دوست عزیز صادق افتخاری فر برای ارسال این انیمیشن.

[http://www.aparat.com/v/cyQ2K]


پاورپوینت جالب و مفید زبان‌شناسی پیکره‌ای شناختی دکتر رامین گلشایی را میتوانید از اینجا دانلود کنید.

امیدوارم مورد استفاده علاقمندان  قرار بگیرد.


با توجه ارائه سامانه اینترنتی مشابه یاب متون علمی و همچنین نرم افزار مشابه یاب متون علمی که از سوی دانشگاه آزاد ارائه میشود، امکان پیگیری و مجازات متقلبین دانشگاهی فراهم خواهد شد. به وسیله این سیستمها که با استفاده از متخصصین زبانشناسی رایانشی تولید شده اند، میتوان پایان نامه هایی را که به وضوح در آنها سرقت علمی شده و یا حاصل کپی و فروش و نگارش پایان نامه نویسان باشد را شناسایی کرد و دانشجو، استاد راهنما، مشاور و اشخاص و یا موسساتی که در زمینه نگارش پایان نامه جعلی تقلبی، و یا کپی و فروش آنها فعالیت کرده اند را حتی سالها پس از دفاع پایان نامه، پیگیری قضائی  و مجازات کرد، نظیر همان چیزی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد و در آنها علاوه بر ابطال مدارک دانشگاهی فرد، جریمه های نقدی سنگین و مجازاتهای شامل محرومیتهای اجتماعی افراد شامل حال آنها خواهد شد.

همچنین این سیستم نمونه ای موفق از کاربرد زبانشناسی در جامعه خواهد بود. قابل توجه به اصطلاح زبانشناسانی که از بیکاری مینالند، این کار علاوه بر حیطه زبانشناسی رایانشی، با توجه به جنبه حقوقی آن در حیطه زبانشناسی قضایی نیز وارد خواهد شد، تا نمونه ای موفق از کاربرد علم زبان در جامعه و در خدمت رشد علمی کشور باشد.


درمان سرطان علمی نظام دانشگاهی

جمعه 27 آذر 1394 12:21
طبقه بندی:عمومی، 

خرید و فروش پایان‌نامه پدیده جدیدی نیست. سال‌هاست تبلیغات محیطی اطراف دانشگاه‌های کشور روی همین موضوع متمرکز شده است و هشدارهای گاه و بیگاه کارشناسان و گاهی مسئولان هم البته بی‌فایده بوده است.

این موضوع اما آنقدر گسترده و البته پیچیده شد تا سرانجام صدای اعتراض رئیس‌جمهور را نیز بلند كرد. این اعتراض رئیس‌جمهور كه حالا مورد توجه مسئولان، كارشناسان، رسانه‌ها و جامعه دانشگاهی قرار گرفته، شاید بتواند بهانه و انگیزه‌ای باشد برای گشایش مشكلی كه البته خیلی هم تازه نیست.

از آنجا كه خرید و فروش پایان‌نامه غیرقانونی است، قطعا آمار دقیقی از فروش پایان نامه در كشور و دانشجویانی كه اقدام به خرید پایان نامه‌های حاضر و آماده می‌كنند در دسترس نیست. به استناد آمارهای مركز اطلاعات و مدارك علمی پژوهشگاه علوم و فناوری سال گذشته حدود 47هزار پایان نامه در پایگاه ثبت اطلاعات پایان نامه‌ها به ثبت رسیده است. چندی قبل هم رضا منصوری، عضو شورای‌عالی بین‌المللی فرهنگستان علوم بدون اشاره به منبع آماری خود گفت تخمین زده می‌شود سالانه بین 3تا 5هزار پایان نامه دكتری و كارشناسی ارشد در كشور خرید و فروش ‌شود. با این حساب می‌توان به این نتیجه رسید كه سالانه حدود 10درصد از پایان نامه‌هایی كه در مقطع تحصیلات تكمیلی به دانشگاه‌ها ارائه می‌شود جزو پایان نامه‌هایی است كه توسط دانشجویان تحصیلات تكمیلی خریداری و در نهایت به امضای استادان می‌رسد.

دانشگاه‌ها هم مقصر هستند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این نكته كه خرید و فروش پایان نامه از چند عامل ناشی می‌شود، به همشهری می‌گوید:‌ برخی از استادان راهنما، مشاور و داور فرصت و اشراف لازم برای نظارت بر پروژه‌های ارائه شده را ندارند، معاون پژوهشی دانشگاه هم در این خصوص كوتاهی می‌كند. این در حالی است كه استادان باید تبعات كار خود را پذیرا باشند اما امروز به هر دلیل استادان راهنما، مشاور، داور و معاون پژوهشی دانشگاه در یك حاشیه امن هستند و مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند. به گفته وی حجم بالای ورودی به مقاطع تحصیلات تكمیلی ارشد و دكتری در مقابل تعداد كم استادان باعث شده تا استادان برای رسیدگی به پایان نامه‌ها دچار كمبود وقت شوند.‌ قبل از افزایش ظرفیت دانشگاه باید زیر‌ساخت‌های آن را آماده كرد اما برخی دانشگاه‌ها بدون وجود هیأت علمی مناسب در مقطع ارشد و دكتری دانشجو پذیرش كرده‌اند. خروجی چنین دانشگاهی بهتر از وضعیت حاضر نمی‌شود. حجت‌الاسلام سلیمی با اشاره به این نكته كه پایان نامه فروشی مظهر یك خلاف علنی است، می‌گوید: با وجود این وزارت علوم از این افراد سودجو هیچ شكایتی نكرده كه باید دلیل این شكایت نكردن مشخص شود. اگر این كار خلاف است چرا وزارت علوم و بدنه دولت از آن شكایتی نمی‌كند. واقعیت این است كه ضرر این كار كمتر از فروش مواد‌مخدر نیست و با این اقدام كشور دچار سرطان علمی می‌شود. به گفته عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مسئله دیگری كه باید به آن رسیدگی شود تحصیل برخی مسئولان همزمان با اشتغال است كه این كار نوعی خیانت به كشور است. چطور می‌شود كه بعضی‌ها بعد از گرفتن مسئولیت به فكر ادامه تحصیل می‌افتند. مسئولی كه فرصت نوشتن پایان نامه و مقاله را ندارد هیچ وقت اجازه مبارزه با این تخلف را نمی‌دهد. پس یك راه برای مقابله با این سودجویی عزل مسئولانی است كه همزمان مشغول به تحصیل هستند. تعداد این افراد هم اینقدر زیاد هست كه اگر دولت بخواهد می‌توانیم مسئولانی كه بعد از گرفتن پست مشغول به تحصیل شدند را به آنها معرفی كنیم.

وزارت علوم پیگیری كند

دكتر رضا صابری، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با اشاره به این نكته كه مدیران علمی برخی دانشگاه‌ها نسبت به حوزه علمی خود ناتوان هستند به همشهری می‌گوید:‌ مطالبه اصلی درخصوص برخورد با این پدیده استفاده از مجازات‌های قانونی است. چرا قوه قضاییه از فرصت‌هایی كه در قانون برای مقابله با سرقت‌های علمی وجود دارد استفاده نمی‌كند و اگر خلائی در این زمینه وجود دارد چرا از نمایندگان مجلس درخواست نمی‌كنند تا درباره آن تصمیم‌گیری كنند. این پدیده ناپسند بیشتر در دانشگاه‌هایی كه عضو هیأت علمی كمتری دارند اتفاق می‌افتد و در دانشگاه‌های طراز اول بعید است این اتفاق رواج داشته باشد اما همین كه این پدیده در جامعه ملموس شده باید فكری عاجل برای رفع آن كرد تا شاهد مشكلات بعدی نباشیم.
به گفته این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌علت مدرك‌گرایی و شرایط موجود در دانشگاه‌ها كسب سریع مدرك بر هر نوع فعالیت علمی پژوهشی سایه افكنده و این موضوع رونق بیشتری به بازاردلالان فروش پایان نامه داده است و هنوز اراده جمعی برای مقابله با این موضوع دیده نمی‌شود.

آیین‌نامه‌ای برای مقابله با فروش‌

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اما از ابلاغ آیین‌نامه‌ای برای برخورد با متخلفان خبر می‌دهد. در این آیین‌نامه كه به تازگی بازنگری شده، دست وزارت علوم و مسئولان دانشگاه‌ها برای برخورد با متخلفان بازترشده است و مسئولان دانشگاه‌ها می‌توانند با قاطعیت بیشتر و پشتوانه قانونی محكم‌تری با عوامل خرید و فروش پایان نامه اعم از دانشجو و استاد متخلف برخورد كنند چرا كه بحث خرید و فروش پایان نامه فقط به تخلف برخی دانشجویان محدود نمی‌شود، بلكه در بسیاری از موارد، این استادان خاطی دانشگاه هستند كه با دریافت مبالغی، دانشجو را به سمت خرید پایان نامه سوق می‌دهند. بر این اساس مسئولان كمیته انضباطی دانشگاه‌ها نیز موظف شده‌اند با جدیت بیشتری بر موضوع خرید و فروش پایان‌نامه‌ها نظارت كنند و دانشجوی خاطی نیز درصورت لزوم از دانشگاه اخراج می‌شود. ‌ ‌به‌نظر می‌رسد توجه بیشتر استادان به موضوعات كاربردی و تحقیقات علمی پژوهش محور راهكار خوبی برای مقابله با پدیده خرید و فروش پایان‌نامه باشد و تا زمانی كه این رویه در تمام دانشگاه‌ها رواج پیدا نكند، كم نخواهند بود دانشجویانی كه مشتری پر و پا قرص پایان‌نامه‌های آماده هستند. تدوین راهكار قانونی و با ضمانت‌های اجرایی بالاتر از آیین‌نامه و ابلاغیه در كنار تقویت توانمندی آموزشی دانشگاه‌ها شاید گام‌های اول برای این ماجرا باشند.

مشابه‌یاب راهكاری برای شناسایی متقلب‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد معتقد است طراحی نرم‌افزار مشابه‌یاب می‌تواند راهكار خوبی برای مقابله با فروش پایان نامه باشد. ابراهیم واشقانی فراهانی می‌گوید:‌ دانشگاه آزاد برای مقابله با این مسئله به‌دنبال طراحی نرم افزاری به نام مشابه یاب است تا از این طریق با فروش پایان‌نامه مقابله كند. به گفته وی دانشگاه آزاد از مدتی پیش به فكر راهكاری برای مبارزه با این مسئله بوده و در حال طراحی سیستمی به نام مشابه‌یاب است كه بتواند از این طریق با فروش پایان نامه‌ها مبارزه كند. طراحی این سیستم مراحل پایانی خود را طی می‌كند و به‌زودی فعال خواهد شد. غلامرضا ظریفیان معاون اسبق وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز معتقد است مشكل اصلی به كمبود عضو هیأت علمی مربوط می‌شود و می‌گوید: در سال‌های گذشته با وجود كاهش استادان شاهد گسترش دوره‌های تكمیلی و تعداد دانشجویان این دوره‌ها بودیم. زمانی كه یك گروه آموزشی 15عضو هیأت علمی و 400دانشجوی تحصیلات تكمیلی دارد طبیعتا استاد نمی‌تواند با دقت پایان‌نامه‌های دانشجویان خود را بررسی كند. در حالت طبیعی یك استاد باید 2پایان نامه دكتری و 3پایان‌نامه ارشد در یك سال تحصیلی داشته باشد.

منبع همشهری


  • تعداد صفحات :5
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
تیم ترویج زبانشناسی

در اول بهمن 94 پس از 4 سال فعالیت مستمر وبلاگ زبانشناسان آینده، تیم کشوری ترویج دانش زبانشناسی با هدف کارآفرینی در این رشته و به واسطه تحرک این وبلاگ در فضای مجازی کشور تشکیل شد و فعالیت عملی خود را به فضای واقعی آورد تا سرانجام این وبلاگ به هدف خود رسیده باشد.
***************
کانال تلگرام https://telegram.me/linguists2b
صفحه فیسبوک https://www.facebook.com/linguists2b


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :