تبلیغات
تیم ترویج زبانشناسی - مطالب مرداد 1395

فراخوان پیشنهاد نام برای ثبت رسمی تیم ترویج زبانشناسی به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود

از تمامی اعضای تیم ترویج و دوستداران و حامیان آن و نیز از اعضای جامعه زبانشناسی کشور دعوت میشود که نامهای پیشنهادی خود را برای ثبت رسمی این تیم به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود با سرگروههای استانی و اعضای شورای مرکزی این تیم در میان بگذارند و یا نظر خود را در وبلاگ تیم به صورت کامنت ارسال کنند.

شرایط نامگذاری به طور کلی پیرو قوانین ثبت شرکتهای کشور است ولی چند نکته مدنظر اعضای شوراست که در نخستین جلسه ی خود به آن تاکید داشتند :

1. نام پیشنهادی الزاما روان، خوش آهنگ، همه فهم،  ساده و کوتاه باشد.

2. حتی الامکان از اصطلاحات علم زبانشناسی و یا صفات همراه زبان در آن استفاده شود.

3. نام پیشنهادی حتما از زبانهای ایران باشد.

4. کلمه " ترویج " به عنوان برند این تیم حتما در آن لحاظ شود.

5. در صورت امکان نام پیشنهادی نمایانگر روح تیمی و هویت کشوری این مجموعه باشد.

 


زبان و سیاست و سیاست زبانی

چهارشنبه 13 مرداد 1395 00:52

سیاست زبانی یا سیاست زبان، ناظر بر مجموعه رویکردهای یک حکومت در قبال مسائل زبانی از جمله حقوق زبانی و مواردی از این دست است که در برنامه ریزی زبانی هر حکومتی بروز می یابد. این زمینه را میتوان یک حوزه بین رشته ای دانست که از طیف متنوعی از علوم انسانی و استراتژیک بر شالوده علم زبانشناسی استوار شده است.

زبان و سیاست به تعامل دو زمینه از علوم انسانی، زبانشناسی و علوم سیاسی میپردازد. زبانِ سیاست درواقع بررسی تحلیل گفتمان سیاسی است که میتواند از دو جنبه زبانی و سیاسی به آن پرداخت.

در این وبلاگ تاکنون به زمینه های مرتبط با سیاست زبان در چهارچوب برنامه ریزی زبانی پرداخته شده است. ازین پس مطالب مرتبط با زبان و سیاست نیز در آن پرداخته خواهد شد.


تیم ترویج به منظور انجام پروژه وبسایت جامع علم زبان، از طراحان خلاق و توانمند وب دعوت به همکاری میکند.

این وبسایت نخستین وبسایت جامع در زمینه علم زبان و زبانشناسی در کشور خواهد بود و از نخستین پروژه های تیم کارآفرینی و ترویج علم ، ترویج زبانشناسی است.

متقاضیان عزیز رزومه خود را به ایمیل زیر ارسال فرمایند.
vahobkarimi@yahoo.com


شایان ذکر است که قرارداد قبلی وبسایت جامع زبانشناسی کشور، فسخ و کان لم یکن گردیده است.







به نام آن که بیانم آموخت

صورت جلسه نخستین جلسه شورای مرکزی تیم کشوری ترویج زبانشناسی

تهران، عصر جمعه 01/05/1395

بخش اول : از ساعت 17 تا 18:30  با حضور اعضای شورای مرکزی تیم : مریم علیپور، وهاب کریمی، مهدی قربانیان و دکتر محمدباقر برقعی.
بخش دوم : از ساعت 18:30 تا 20:30 در موسسه آموزش عالی پژوهش واقع در میدان ولیعصر، کوچه نیلو، با حضور مدیر موسسه جناب دکتر اسلامی، اعضای
مذکور شورای مرکزی تیم و سرکار خانم تینا چهارسوقی امین، سرگروه استان تهران.

در بخش اول موضوع نام ثبتی تیم و شیوه های دیگر ثبت رسمی آن مطرح شد و پیشنهاداتی مطرح گردید. آنگاه پس از  مرور بر فلسفه وجودی تیم و نقش برجسته کارگاهها در این مجموعه به رابطه دو بخش آموزش و پژوهش تاکید شد. سپس دسته بندی کلی از کارگاهها و کارگروههای تیم صورت گرفت و الزامات و اقتضائات آن بررسی شد. همچنین به لزوم درآمدزایی از فعالیتهای تیم اشاره شد.

بخش دوم جلسه که در موسسه آموزش عالی پژوهش که به میزبانی پرمهر جناب دکتر اسلامی مدیریت محترم این موسسه برگزار شد، شامل سه قسمت بود. در قسمت اول که با اضافه شدن سرکار خانم چهارسوقی به اعضای شورای مرکزی همراه بود، ادامه مباحث کارگروهها و کارگاههای تیم مطرح شد. در قسمت دوم که در حضور دکتر اسلامی برگزار شد، به طور موثر و مفصل پیشنهاد همکاری تیم ترویج با موسسه پژوهش برای برگزاری کلاسهای آمادگی آزمونهای تحصیلات تکمیلی گروه آزمایشی زبان و نیز کارگاههای مرتبط با این حوزه بررسی شد. در قسمت سوم و پایانی، مروری بر مشکلات سازمانی تیم شد و راهکارها و پیشنهاداتی در این خصوص مطرح گردید.
غایب بزرگ این روز مهم، سرکار خانم بابااحمدی، ریاست محترم تیم ترویج بودند که به شدت جای خالی ایشان در جلسه احساس میشد و فضای جلسه متاثر از این موضوع بود. علی رغم آمادگی و عزم سفر متاسفانه ایشان به دلیل کسالت شدید نتوانستند در این جلسه حاضر باشند  در آخرین ساعت پرواز خود را کنسل کردند.  با این حال به مانند همیشه با تماسهای تلفنی خود نشاط فعالیت اعضا را دوچندان کردند و موجب دلگرمی اعضای شورا بودند.

مصوبات بخش اول :
1. به طور موقت تیم تحت عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت شود، و در آینده و به تدریج تحت پارادایم ترویج، ساختارهای بیشتر و متنوعتر، نظیر موسسه، سازمان مردم نهاد، و نظائر آن با مجوزهای موردنیاز نظیر نشریه، برگزاری مستقیم دوره ها و ... تثبیت شود.
2. نامهای موردنظر رسمی جهت ثبت تیم ترویج، از زبانهای ایرانی و با واژهای کوتاه و ساده و خوش آهنگ باشند. همچنین تاکید شد که نامها حتی الامکان مرتبط با ترمینولوژی زبانشناسی و حوزه های وابسته به آن باشند. در این راستا مسابقه ای جهت نامگذاری عناوین ثبتی تیم برگزار شود.
3. انجام فعالیتهای تیم در قالب کوتاه مدت جدی گرفته شود تا با انجام کارهای هرچند کوچک و خرد، اعتماد به نفس اعضای تیم و جامعه زبانشناسی کشور تقویت گردد.
4. کارگاههای تیم از کارگروهها و دوره های مهارتی آن تفکیک شود و تمرکز کارگاهها روی مهارتهای عمومی مورد نیاز زبانشناسان، و تمرکز کارگروهها و دوره های مهارتی روی حوزه های کاربردی که در کوتاه مدت و نهایتا میان مدت منجر به اشتغال زایی در جامعه زبانشناسی میشود، باشد.

مصوبات بخش دوم :
1. دوره ها و کارگاههای تیم با هزینه و در طول مدت معقول، به طور رسمی، به همراه گواهینامه، بدون پیش شرط و آزمون ورودی و با همکاری موسسات و سازمانها برگزار شود.
2. تا 20 مرداد ماه جناب آقای قربانیان طرح درس کارگاهها و جناب دکتر برقعی طرح درس دوره های کنکور را از طریق آقای کریمی به جناب دکتر اسلامی تحویل دهند. ضمنا اقدامات لازم جهت پیش  ثبت نام این دوره ها از ابتدای مرداد ماه آغاز شود و اقدامات لازم در این خصوص را آقای کریمی انجام دهند. همچنین ایشان رابط شورا و موسسه پژوهش خواهند بود.
3. کارگاههای تیم شامل : پروپوزال نویسی دکترا، روش تحقیق، ترجمه، ویراستاری، مهارتهای رایانه ای، و ... و دوره های آمادگی کنکور برای مخاطب هدف رشته های مترجمی، آموزش و زبانشناسی باشد. ضمنا کارگاههای مجازی نیز به دستور ریاست تیم در دستور کار قرار بگیرد.
4. سرگروههای تیمهای استانی هرچه سریعتر تعیین شوند، شرح وظائف آنها اعلام گردد و مزایای مرتبط با سرگروهی نیز به طور شفاف اعلام گردد.


نظریه بهینگی و آسیب شناسی گفتار و زبان  : بخش اول

نویسنده: صادق افتخاری فر، عضو تیم ترویج شرق

آسیب شناسی گفتار و زبان یکی از رشته های بین رشته ای است که همواره از زبان شناسی، روان شناسی، علوم اعصاب و غیره کمک گرفته است. یکی از این رشته ها که به طور جدی به کمک آسیب شناسی گفتار و زبلن آمده زبان شناسی می باشد. در این میان زبان شناسی نقش مهمی در ارزیابی و درمان اختلالات تولید گفتار داشته است. دو تا از مکاتبی که در بدو شروع این نقش را بر عهده داشته اند ساختار گرایی آمریکایی و مکتب پراگ می باشند. یک گروه از اختلالات تولید گفتار به اختلالات واجی معروفند. در اختلالات واجی کودک یا فرد قوانین حاکم بر واجها را به خوبی یاد نگرفته است. یکی از جدیدترین نظریاتی که در این زمینه تحقیقات فراوانی در خارج از کشور انجام داده است نظریه ی بهینگی می باشد که از دل نظریه زایشی جوانه زده است. نظریه ی بهینگی یک ساز وکار دروندادی بروندادی دارد. این نظریه محدودیت بنیاد است و به ترتیب دارای بخش های درونداد ،مولد ،ارزیاب و برونداد می باشد. یک واژه وارد بخش درونداد می شود در بخش مولد ساختهایی که به آن واژه مطابق ساختمان زبان موردنظر می تواند اطلاق شود تولید میشود و ارزیاب بر اساس محدودیتهای مرتبه بندی شده یک ساخت را به آن واژه به عنوان برونداد بهینه اطلاق می کنند. محدودیتها بر دو نوع نشانداری و پایداری می باشد. محدودیتها نقض پذیرند و بین شان نبرد و کشمش برقرار است و سرانجام بعضی از محدودیتها بر بقیه غالب شده و ماهیت زبان را رقم می زنند. محدودیت ها در نظریه بهینگی بر دو نوع پایایی و نشانداری می باشند. در محدودیت پایایی ساخت واژه هر چه که در درونداد یا بازنمایی زیرین هست عینا باید در برونداد یا بازنمایی آوایی تکرار شود وتخطی ای از آن صورت نگیرد. اما محدودیت نشانداری مربوط به ساختهایی است که خوش ساخت تر و کمتر پیچیده اند و درک و تولیدشان در مقایسه با بقیه ساختها راحت تر و کم هزینه تر  است. فرض می شود که این محدودیتها ساختاری زیستی و ژنتیکی داشته و در همه ی زبانها مشترک هستند منتها رتبه بندی انها از یک زبان به زبانی دیگر متفاوت است. در کودکان در مراحل اولیه رشد سیستم واجی شان محدودیت های نشانداری نسبت  به محدودیت های پایایی رتبه بالاتری داشته و بر آنها غالب هستند و کودکان واجهای نشاندار را دیرتر یاد می گیرند و در افراد مسن و کسانی که سکته مغزی می کنند زودتر از بین می روند. ولی بی نشانها برعکس می باشند یعنی زودتر آموخته میشوند و دیرتر از بین می روند. این مطلب در اختلالات واجی هم مصداق دارد و گفتار کودکان مملو از محدودیتهای نشانداری است که بر محدودیتهای پایایی غلبه کرده اند و ماهیت گفتار کودک را رقم زده اند در اختلالات واجی فرد صداها را صحیح تلفظ نمیکند بدون اینکه دلیل ارگانیکی واضحی وجود داشته باشد و سیستم واجی کودک به مثابه یک نظام صوری که رفتار واجی زبانها را منعکس میکند درگیر است. حال نظریه بهینگی چه کمکی به گفتاردرمان می تواند بکند؟؟ این یک سوال اساس است که باید به آن خیلی دقت کرد و به آن فکر کرد. یکی از فرضیه های مرکزی نظریه بهینگی این است که محدودیتهای نشاندادی در مراحل اولیه اکتساب زبان توسط کودک نسبت به محدودیتهای پایایی رتبه بالاتری دارند و در یک فرد بزرگسال برعکس است. یعنی یک فرد بزرگ سال تمام الگوهای واجی زیرساخت یا بازنمایی زیرین که در ذهن وجود دارد اعم از الگوهای نشاندار و بی نشان را بایستی به روساخت تبدیل کند و در زبان فرد بزرگسال محدودیتهای پایایی رتبه بالاتری دارند. یکی از اهداف درمانی این است که محدودیت های نشانداری کودک  با رتبه بالاتر را تنزل دهیم و همزمان با تنزل رتبه محدودیت های نشانداری در سلسله مراتب، الگوهای خطا فرونشانده شود یعنی اول از همه جلوگیری از هر الگوی خطایی به تنزل رتبه محدودیت نشانداری نیاز دارد. در ادامه و در بخش بعدی با مثال بحث را روشن تر خواهیم کرد.

منابع:

 

1_بی جن خان ،محمود. واجشناسی نظریه بهینگی. تهران. انتشارات سمت.1384

2_Daneil A.Dinnsen and Judith A.Gierut, The predictive power of optimality theory for phonological treatment , Asia Pac J Speech Lang Hear, 2008 December; 11(4): 139.

  





از چپ: مریم علیپور مدیرعامل، مهدی قربانیان مدیر پژوهش، وهاب کریمی مدیر ارتباطات، دکتر محمدباقر برقعی مدیر آموزش، نخستین جلسه شورای مرکزی تیم کشوری ترویج دانش زبانشناسی، تهران، یکم مرداد 1395 خورشیدی

ریاست محترم تیم سرکار خانم بابااحمدی به دلیل کسالت در آخرین ساعات حرکت علی رغم عزم و آمادگی برای سفر متاسفانه نتوانستند راهی تهران شوند و سایر اعضای شورا سعادت تجربه محضر ایشان را نیافتند. با این حال به مانند همیشه پیگیر موضوعات و همراه شورا بودند.

لازم به ذکر  است که سرکار خانم علیپور از کرمانشاه، جناب قربانیان از کاشان و جناب دکتر برقعی از قم، علی رغم مشغله ها و گرمای شدید هوا، رنج سفر را بر خود هموار کردند و در این جلسه حضور یافتند.

نتایج این جلسه که با میزبانی و حضور جناب دکتر اسلامی، مدیر موفق موسسه آموزش عالی پژوهش و همچنین سرکار خانم تینا چهارسوقی امین، دانشجوی دکترای زبانشناسی و از اعضای فعال تیم تهران، برگزار شد، طی صورت جلسه ای که به تایید ریاست تیم خواهد رسید از همین طریق به اطلاع اعضا و جامعه زبانشناسی کشور خواهد رسید. خبرهای خوبی داریم ...


تیم ترویج زبانشناسی

در اول بهمن 94 پس از 4 سال فعالیت مستمر وبلاگ زبانشناسان آینده، تیم کشوری ترویج دانش زبانشناسی با هدف کارآفرینی در این رشته و به واسطه تحرک این وبلاگ در فضای مجازی کشور تشکیل شد و فعالیت عملی خود را به فضای واقعی آورد تا سرانجام این وبلاگ به هدف خود رسیده باشد.
***************
کانال تلگرام https://telegram.me/linguists2b
صفحه فیسبوک https://www.facebook.com/linguists2b


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :